VW Golf Mk III / Vento óracsoport

Ezeknek az óráknak az átalakítása a fő szakterületem  :-)

1_szoveg3_szöveg

KÉPGALÉRIA

Két nagy csoportja van az Mk III óráknak

1; Rugós mutató mozgatású órák (’92-’95 évjáratok)

  • MotoMeter
  • VDO

A km órák skálázása 20-tól indul, 200/220/240/260-ig, a fordulatszám skála 0-5500, 0-7000, 0-7500 lehet. Csak fényes felületű fekete számlappal készültek. Ezekbe az órákba sajnos nem tudok világítós mutatót építeni.

Átalakítási lehetőségek

  • Háttérvilágítás megváltoztatása
    • Fehér
    • Kék
    • Piros (kevésbé ajánlom)
    • Zöld (a gyárinál lényegesen intenzívebb)
    • Pink (hölgyeknek nagyon ajánlom!)
  • LCD világítás megváltoztatása
    • Piros normál (a háttér piros, a számok feketék)
    • Piros inverz (a háttér sötét, a számok pirosan világítanak)
    • Zöld inverz (a háttér sötét, a számok zölden világítanak)
  • Krómkarika beépítés
    • Kivéve a ’92-’94 évjáratú, domború számlapos Ventokba

2; Szervo motoros mutató mozgatású órák (’95- évjáratok)

  • MotoMeter
  • TRW
  • VDO

A km órák skálázása 0-tól indul, 200/220/240-ig, a fordulatszám skála 0-5500, 0-6500, 0-7000, 0-7500 lehet. Az angol órák mérföld skálázásúak. Matt felületű fekete számlappal (mindhárom típus), illetve ezüst számlappal (MotoMeter, VDO) készültek. MotoMeter és TRW órákba tudok világítós mutatót építeni.

Átalakítási lehetőségek

  • Háttérvilágítás megváltoztatása
    • Fehér
    • Kék
    • Piros (kevésbé ajánlom)
    • Zöld (a gyárinál lényegesen intenzívebb)
  • LCD világítás megváltoztatása
    • Piros normál/inverz (mindegyik típusba)
    • Zöld inverz (mindegyik típusba)
    • Kék/fehér/pink normál/inverz (MotoMeter típusba)
  • Világítós mutató beépítés
    • Látványos változást hoz az óracsoport megjelenésébe a világítós mutató szett beépítése. Ezzel a művelettel sokkal jobban látható a mutató, és elegánsabb, modernebb lesz a kinézete is, megváltoztatva a teljes belső hangulatát.
  • Plazma számlap beépítés
    • A legkomolyabb átalakítás. Ezzel a megoldással az óra sokkal komolyabb, modernebb lesz, az egész belső megjelenést alapvetően megváltoztatja. Én egy lengyel cég (MoMan) plazma számlapját építem be. Rendkívül jó minőségű, nagy szín és dizájn választékuk van. Plug & play módon tudom megcsinálni ezzel a számlappal az órát, azaz csak a gyári stekkert kell csatlakoztatni, és működik az óra.
    • Plazma számlap csak világítós mutatóval használható, mivel teljesen megszűnik a gyári világítás. és sötétben semmit nem lehetne látni a mutatóból.
  • Krómkarika beépítés

“USA” órák

Külön csoport képeznek az amerikai kontinensekre készült óracsoportok. Ezek kivétel nélkül VDO típusúak, az európai kiviteltől eltérően 2 csatlakozósak. Azért van szükség a második csatlakozóra, mert ezen keresztül érkeznek a jelek a visszajelző sávon megjelenő fényszóró, ABS, biztonsági öv stb. figyelmeztető lámpákhoz. Az óra használható az egy csatlakozós autókban is, de a különleges visszajelzők nem fognak működni. Az km órák mérföld és km skálázásúak, de különbözőek lehetnek. Az USA piacra készülteknél a külső körön, nagy számokkal van a mph/h, kis számokkal a km/h, a kanadaiaknál kívül a km/h és belül a mph/h.

Motorok és órák

Gyakran vetődik fel az a kérdés, hogy melyik motorhoz melyik óra való, lehetnek-e kompatibilitási problémák. Összefoglalom az ezzel kapcsolatos tudnivalókat:

  • Benzines órák
    • 1.4 (kivéve AEX), 1.6 (kivéve AEE), 1.8, 2.0 8V, 2.0 16V motorokhoz jó az összes általános benzineshez való óra. 0-240 0-7000 és 20-260 0-7000 skálázású órák NEM jók ezekhez a motorokhoz! A TDI órák szintén JÓL! működnek a benzinesekben, de a fordulatszám 7000/7500 helyett csak 5500-ig kalibrált.
    • 1.4 AEX és 1.6 AEE órákban az általános benzines órák 2000-es fordulat felett sípolnak, és villog az olajnyomás visszajelzőjük. Ezeknek az óráknak a fordulat skálája 0-6500-as.
    • A 2.0 16V 150LE motorokhoz külön skálázású órát készítettek. A ’95 előtti évjáratokban 20-240 0-7500, a ’95-től gyártottakba 0-240 0-7500 MFA órákat tettek. Ezek az órák jól működnek a kisebb motorokkal is.
    • 2.8 VR6 motorokhoz csak a saját órájuk használható. ’95 előtt 20-260 0-7000 skálázású rugós mechanikájú, ’95-től 0-240 0-7000 MotoMeter típusú órák kerültek ezekbe az autókba. A régi/újabb órák felcserélhetők, jól működnek, tehát ha egy régebbibe szeretnél világítós mutatós órát, akkor ki kell cserélni egy 0-240-es MotoMeterre.
  • Dízel órák
    • Az 1.9 AAZ TD illetve a szívó D motorokhoz nem jó más óra, csak amit ezekbe szereltek. Ha D/TD motoros autóba TDI órát tesznek, akkor a fordulatszám mérő már alapjáraton kiakad. Ennek oka, hogy a D/TD órák a fordulat jelet a generátorról kapják, míg a TDI órák az ECU által generált fordulatszám jelet dolgozzák fel.
    • Az 1.9 TDI (1Z, AHU, AFN) motorokhoz a saját órájuk használható. Ha D/TD óra kerül be, akkor a fordulatszám sokkal kevesebbet mutat (alapjáraton nulla, 2000 környékén indul csak el). Az általános benzines órák is JÓL! működnek, csak nincs bennük izzítás visszajelző, és a fordulatszám skála 5500 helyett 7000/7500.

Mi az MFA?

  • Szép német szóval: MultiFunktionsAnzeige
  • Érthetően magyarul: multifunkciós kijelző

Az Mk III szériában már megjelent a mai autóban széria fedélzeti számítógép, de akkor még ritka és drága extrának számított. A jobb oldali nagy számlap (fordulatszám mérő) LCD kijelzőjébe integrálták, és a következő adatokat mutatja: eltelt idő-megtett km-átlagsebesség-átlag fogyasztás-olajhőmérséklet-külső hőmérséklet (Climatronic fűtésrendszer esetén a külső hőmérsékletet a klímapanel mutatja). Az értékek közti váltás a jobb oldali bajuszkapcsoló (ablaktörlő) végén levő gombbal lehetséges.

Utólagosan is beszerelhető az MFA, de nem minden motorhoz lehetséges. Szükséges hozzá egy MFA óracsoport, kábelköteg, bajuszkapcsoló és érzékelők.

Kérdés: Használható nem MFA-s óra helyett MFA-s?

Hogy intézhető, mennyi ideig tart az átalakítás?

  • Személyesen
    • Előre pontosan leegyeztetünk mindent
    • Előre elkészítem a szükséges alkatrészeket
    • Eljössz az autóval, kiszerelem az órát, megcsinálom az átalakítást és visszaszerelem. Ez a munkától függően 1-2 óra alatt elkészül, tehát akár meg is várható. Általában tudok adni csereórát, így akár használhatod is az autót a művelet ideje alatt.
    • Természetesen nem kell feltétlenül eljönni az autóval, kiszerelve, kézben is elhozhatod az órát.
  • Postán
    • Előre pontosan leegyeztetünk mindent
    • Elküldöd az órát
    • Átalakítom, és visszaküldöm.
    • Erre általában 1 hetet kell számolni, de legextrémebb esetben lehet akár 3 nap is (pl. hétfőn elsőbbséggel feladod, kedden átveszem, megcsinálom, és még aznap elsőbbséggel feladom, akkor szerdán már vissza is kaphatod).
Categories: Instrument clusters

Comments are closed.